Całun jest kawałkiem tkaniny z bisioru o rozmiarach około 17
na 24 centymetry umieszczonym pomiędzy dwoma szybami i oprawionym w zdobione
ramy. Prawdopodobnie tkanina miała nieco większe rozmiary, obecnie ma rozmiary
ludzkiej twarzy. W ciągu wieków zewnętrzne fragmenty odcinano, przeznaczając je
na relikwie (podobnie było z tkaniną Całunu Turyńskiego).
![](gfx/oblicze01.jpg)
Oblicze, widoczne prześwity i odbicia, wewnętrzna ramka ze śladami
działalności korników, rama zewnętrzna zdobiona emblematami męki (kogut, młotek
i kleszcze, drabina, gwoździe, bicze rzymskie, kości do gry). W rogach
kamienie szlachetne.
Nie zawsze całun był eksponowany w ten sposób - był również
składany zarówno wzdłuż (jeden raz) jak i w poprzek (trzykrotnie), jest to
wyraźnie widoczne w postaci jaśniejszych linii.
Obraz oglądany pod światło jest praktycznie niewidoczny,
kolorystyka ujawnia się gdy patrzymy na niego pod kątem. Kolory zmieniają się,
wystarczy zmienić położenie obserwatora o kilka milimetrów by zobaczyć inną
paletę barw.
![](gfx/oblicze02.jpg)
Oblicze widziane na tle okna
![](gfx/oblicze03.jpg)
Oblicze oglądane pod różnymi kątami
Na płótno można patrzeć zarówno od strony ołtarza, jak i z
drugiej strony po przejściu schodkami. Sam relikwiarz jest umieszczony w
dodatkowej, szklanej szkatule jednakże odległość od szyby do płótna nie
przekracza 40 centymetrów co daje możliwość prawie bezpośredniego kontaktu z
Obliczem.
![](gfx/oblicze04.jpg)
Rewers Oblicza
Warunki do fotografowania są trudne. Słabe oświetlenie
wymusza długie czasy naświetlania i zmniejsza głębię ostrości. Szyba szkatuły
jest pokryta odbiciami rąk modlących się ludzi. Jednak żadna fotografia nie
zastąpi bezpośredniego kontaktu z niezwykłą relikwią.
![](gfx/oblicze05.jpg)
Plamy rąk i czół ludzi
Tkanina była wielokrotnie przycinana, pozostał tylko sam
obrys głowy. W prawym górnym i lewym górnym rogu widoczne są wstawki z jedwabiu
wykonane po to, aby zachować prostokątny format obrazu. Mają one jednakże
zupełnie inną niż oryginał strukturę i przepuszczają mniej światła.
Wstawki jedwabne
W górnej części czoła jest widoczny charakterystyczny kosmyk
włosów - ten szczegół można odnaleźć na wielu średniowiecznych przedstawieniach
Chrystusa.
![](gfx/oblicze07.jpg)
Kosmyk włosów na czole
Jak wykazały badania obszary ukazujące źrenice oczu wykazały
znaczny stopień zwęglenia włókien bisioru. Inne miejsca tkaniny nie wykazują
obecności jakichkolwiek barwników czy farb.
![](gfx/oblicze08.jpg)
Zwęglone obszary tkaniny
Tkanina jest niezwykle delikatna, tkana ręcznie. Do dziś nie
wyjaśniono w jaki sposób powstał na niej wizerunek.
![](gfx/oblicze09.jpg)
Delikatna struktura materiału
|